Menšinové
stanovisko – zdůvodnění nehlasování
pro
Výroční zprávu Rady ČT o hospodaření ČT v roce 2012
K VZ o hospodaření
jsem v řádném termínu předložil připomínky, které nebyly, dle mého názoru,
managementem a Radou ČT zcela vypořádány.
Management ČT se ve své
odpovědi snaží záměrně bagatelizovat fakt, že poprvé za dlouhé roky ČT čerpala
z fondu TV poplatků v účetním období více, než byla tvorba fondu TV
poplatků ve stejném období. Rozdíl, který představuje deficit hospodaření ve
fondu TVP v běžném roce 2012, přesahuje čtvrt miliardy Kč! Ve své
odpovědi management naprosto zbytečně popisuje skutečnost, že se příjmy a
výdaje liší od nákladů a výnosů a tím se snaží zastřít závažnost jevu, na který
upozorňuji. Je samozřejmé, a patří to mezi základní vlastnosti podvojného
účetnictví, že dochází k časovému nesouladu mezi výnosy a příjmy na straně
jedné a náklady a výdaji na straně druhé. Toto je zcela běžné nejen
v účetnictví neziskových organizací, ale i podnikatelských subjektů. Zdůvodnění,
že se nejedná o „utrácení“ a že „se jedná jen o účetní operace“ má svoji
analogii v tom, kdyby management akciové společnosti obhajoval ztrátové
hospodaření ve výši několika set miliónů korun tím, že „neutrácel“ a že se
jedná jen o „účetní ztrátu“. Závažnost deficitního hospodaření na účtu TV
poplatků v roce 2012 je o to větší, že se nejedná jen o nahodilý
krátkodobý jev, který by bylo možno v horizontu trvání několika měsíců na
přelomu roku připisovat určitým časovým posunům mezi příjmy a výnosy a náklady
a výdaji, ale o jev, který má pokračování i v roce 2013, pro který Rada ČT
schválila generálnímu řediteli další deficitní hospodaření na účtu TV poplatků,
tentokráte ve výši přesahující 500 mil. Kč!! Připomínám, že s tímto
trendem dlouhodobě nesouhlasím.
V doplněném
úvodním slově GŘ se ve třetím odstavci píše:
„…
Došlo k meziročnímu poklesu celkových příjmů o 301 mil. Kč. Tento pokles příjmů
je podle
našich
poznatků i očekávání trvalý. Z hlediska probíhající transformace ČT, která
samozřejmě sama o sobě vyvolává i určité krátkodobé navýšení nákladů, to
vytvořilo mimořádný tlak na udržení finanční rovnováhy. Z velké části se
podařilo pokrýt výpadek příjmů úsporami a racionalizací činnosti ČT. Nebylo
nutno disponibilní finanční prostředky ČT použít pro pokrytí uvedeného výpadku
v plné výši.“
K tomu lze než
dodat, že se jedná o další záměrnou mystifikaci a zkreslování skutečnosti,
poněvadž, pokud výpadek celkových příjmů ve výši 301 mil. Kč (z toho výnosy za
komerční sdělení činí pouze 210 mil. Kč) způsobil deficit hospodaření na účtu
TV poplatků ve výši 251 mil. Kč, není citované tvrzení GŘ o „pokrytí velké
části výpadku úsporami“ pravdivé. Jen připomínám, že rozdíl mezi tvorbou a
čerpáním TV poplatků byl v roce 2011 kladný (=přebytek) ve výši 347 mil.
Kč!
Důvody
meziročního propadu hospodaření ve fondu TV poplatků z (+347 mil. Kč) na
(-251 mil. Kč), tj. o 598 mil. Kč nebyly managementem dosud Radě ČT
vysvětleny a doloženy potřebou analýzou, ačkoli jsem o to několikráte žádal.
Požadoval jsem doplnit
rozdílový řádek, tak jak tomu bylo v předešlých letech, neb se nejedná o
bezvýznamný „rozdílový řádek“, který je možno vypustit, nýbrž o výsledek
hospodaření na účtu televizních poplatků, který je definovaný jako rozdíl mezi
tvorbou a čerpáním televizních poplatků v běžném roce. I nadále považuji
za legitimní požadavek na:
-
doplnění
obvyklé tabulky o krytí položek aktiv z fondu TV poplatků stejně jako
-
doplnění
tabulky tvorby a čerpání fondu TV poplatků v letech 2005-2013
jak je uvedeno
v další pasáži mých připomínek.
Vzhledem k tomu,
že požadovaná tabulka nebyla doplněna do VZ, předložím Radě ČT návrh
usnesení, kterým Rada žádá GŘ o zpracování této tabulky ve formě
informace pro Radu ČT .
V odpovědi
managementu se objevuje několik nepřesností:
Ano, odvod ČTÚ a
Státnímu fondu kultury jako nákladový druh zůstávají, jejich podíl na celkových
reklamních výnosech je nižší, než tomu bylo před novelou zákona o ČT. Dále je
v odpovědi zcela pominut fakt, že s koncem digitalizace, ke které
byla zákonodárcem provedena změna v právním režimu vysílání reklamy,
prudce poklesly náklady na distribuci signálu důsledkem vypnutí analogového
vysílání (v řádech stamiliónů). I toto je třeba zahrnout do ekonomické rozvahy
dopadů změny legislativy souvisejícími s ukončením digitalizace na
hospodaření ČT.
Navrhnu tedy Radě ČT,
aby požádala GŘ nebo uložila dozorčí komisi
zpracovat analýzu dopadů legislativních změn souvisejících
s ukončením digitalizace (včetně omezení reklamy a ukončení analogového
vysílání) do hospodaření ČT v letech 2011 a 2012.
Dále jsem žádal, aby
součástí zprávy byla i moje menšinová stanoviska (má-li to být zpráva celé
Rady) k:
Ø rozpočtu
(za kapitolu 3.1.)
Ø
účetní závěrce (za kapitolu 8.2.)
Ø
změně rozpočtu (za kapitolu 6.)
Ø
tv poplatkům (za kapitolu 7.4.)
Ø dlouhodobým
plánům rozvoje (za kapitolu 3.11.)
Jedná se o zprávu celé Rady, ve které mohou
existovat různé pohledy a zpráva má být výpovědí celé Rady, tudíž musí
obsahovat i jiná, odlišná stanoviska jednotlivých členů.
Odpověď managementu
musím kategoricky odmítnout z následujících důvodů:
Je
běžnou praxí u veřejných institucí jakými jsou například RRTV nebo ústavní soud
či další soudy nižších instancí, že jsou spolu zveřejňována tzv. menšinová
stanoviska. Tato praxe je zvlášť důležitá v oblasti médií, v níž je
jedním z hlavních a nedotknutelných principů fungování svoboda slova a
pluralita názorů. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání obdobně jako Rada ČT
předkládá parlamentu ČR svoji výroční zprávu, v níž jsou přiložena i
vyžádaná menšinová stanoviska jednotlivých radních.
Management
ČT nemůže rozhodovat o tom, zda budou či nebudou ve VZ zahrnuta menšinová
stanoviska členů rady ČT. Výroční zpráva ČT o hospodaření (o činnosti) je
zpráva předkládaná PS Parlamentu ČR Radou ČT nikoli generálním ředitelem.
Jsem přesvědčen, že to
není věc k hlasování, ale menšinová stanoviska jsou přirozenou součástí
Výroční zprávy všech orgánů a institucí, které jsou podobně jako Rada ČT
voleny tak, aby v nich byly
zastoupeny významné regionální, politické, sociální a kulturní názorové proudy.
Jakákoli výroční zpráva pak nutně obsahuje i, byť menšinová, odlišná stanoviska
zástupců těchto názorových proudů. Zvláště je-li Rada ČT orgánem, jímž se
uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti České televize je třeba aby i odlišné
postoje nejen odborné veřejnosti, které se staly součástí jednání Rady ČT, byly
obsaženy v závěrečné zprávě.
Precedentů je několik.
Členové Ústavního soudu
ze zákona připojují svá menšinová stanoviska k nálezům ÚS a tyto jsou
součástí nálezu a publikovány ve Sbírce nálezů a Ročence.
Z této praxe
vychází i RRTV, která rovněž publikuje ve Výročních zprávách menšinová stanoviska
členů Rady a jejíž složení a volba odpovídá Radě ČT. Podobně Rada ČRo.
V neposlední řadě
i např. pro členy představenstva
akciových společností s odlišným stanoviskem je to samozřejmostí.
Neumím si tedy
představit Výroční zprávu Rady ČT bez těchto menšinových stanovisek.
Menšinová stanoviska a
odlišné postoje nejsou žádnou ostudou, ale projevem skutečné plurality názorů,
které má Rada prezentovat. Leda, že by se jich někdo bál, nebo chtěl vědomě
vyloučit nebo umlčet jeden názorový proud. V tom případě by to ovšem
nebyla zpráva Rady, ale pouze části Rady. – Vzhledem k tomu, že právě k tomu došlo, jsem nucen podat
v této věci stížnost PS P ČR.
Žádné komentáře:
Okomentovat