středa 8. srpna 2012

Krátké zdůvodnění připomínek k Dlouhodobým plánům ČT


Předložený dlouhodobý plán rozvoje ČT předpokládá v letech 2012, 2013 a 2014 deficitní hospodaření každoročně ve výši každoročně cca. půl miliardy Kč !!! Od roku 2016 dál je pak prudká změna trendu spočívající v očekávané „červené nule“, přesněji v ročním deficitu už pouze 100 mil. Kč.

Tato změna trendu není v DP nijak doložena či podrobněji popsána, s výjimkou jediného odstavce na str. 24; zde se uvádí, že výrobní úkol bude snížen o 4%, personální náklady o 14%, a ostatní režijní náklady o více jak 22%.

Takto postavený dlouhodobý plán vyznívá značně nevěrohodně.

V DP personálního rozvoje by mělo být uvedeno, jaký bude v jednotlivých letech přepočtený stav pracovníků, jak se bude vyvíjet průměrná mzda, aby mohla být zajištěna jejich zpětná kontrolovatelnost. O tom, v jakých profesích se ušetří oněch 14% se v DP personálního rozvoje nikde nepíše, naopak se zde uvádí, že se nechystá žádné plošné propouštění. Jak je možné věřit těmto úsporám, když současný management po svém příchodu zatím personální náklady pouze zvyšuje a nikoli snižuje?

Obdobně nikde v DP není uvedeno, na jakých nákladových druzích dojde ke snížení ostatních režijních nákladů, aby jejich celkový objem klesl o 22%!! Bude to reprízné, nebo nákladová DPH nebo energie či odpisy? Určitě nikoli. Jak je tedy možné věřit proklamované úspoře 22%???

Jen připomínám, že rok 2011 skončil přebytkem 390 mil. Kč. Nový generální ředitel tedy v meziročním srovnání (2011 vs. 2012) utratí mohem více než předchozí management (2011: +390 vs. 2012: -460 mil. Kč).

Domnívám se, že daleko pravděpodobnější vývoj bude ten, že v letech 2015-2018 vykáže management minimálně stejnou, ne-li vyšší roční ztrátu, což by mělo za následek, že po skončení funkčního období předá PD Českou televizi svému nástupci se zcela vyčerpanými rezervami, které zdědil po svém předchůdci.

Vlastní tvorba ČT

Jako červená nit se DP linou teze, jak je důležitá a nezastupitelná vlastní tvorba v rámci činnosti ČT. Je tomu skutečně tak. Vlastní tvorba, zejména dramatická tvorba pro děti a dospělé, dokumentární tvorba, aktuální publicistika či zábavná tvorba patří jednoznačně mezi priority ČT.

O to s větším podivem je fakt, že v dlouhodobém plánu rozvoje ČT na roky 2012 – 2018 není nikde uvedeno, kolik prostředků se na původní tvorbu bude alokovat!!!!
To považuji za naprosto fatální nedostatek předloženého DP.
(V příloze č.1 DP je uveden objem Výrobního úkolu v jednotlivých letech. Nicméně to se vůbec nerovná objemu pro původní tvorbu!! Jak známo, výrobní úkol v sobě zahrnuje rovněž akvizici (=nákup zahraničních pořadů), vysílací práva ke sportovním přenosům, náklady na zpravodajství či náklady na selfpromo ČT. Tyto prostředky mohou tvořit zhruba 40-50% objemu výrobního úkolu, samozřejmě i více, zvláště pokud by se zakupovaly práva k významným světovým sportovním událostem.

Přesný údaj jaké externí náklady bude ČT věnovat na původní tvorbu v DP musí být jasně uvedeny, jako jeden z nepodkročitelných limitů či cílů!!!

Rovněž v DP programového rozvoje chybí údaj o tom, na jaký podíl premiér a repríz vlastní tvorby na celkové vysílací ploše bude ČT cílit v plánovaném období, a jak se bude vyvíjet podíl akvizičních pořadů.

V této souvislosti pak vypadá jako naprosto nepochopitelný krok, otevřít další vysílací kanál ČT. Se zvýšením vysílací plochy ČT o 25% se zákonitě zvýší potřeba navýšit rozpočet akvizice. Pokud se pak každoročně bude výrobní úkol snižovat o 4%, bude to muset být logicky na úkor vlastní tvorby, poněvadž tržní ceny akvizičních pořadů bude jen obtížně možné tlačit dolů, ledaže by se nakupovali méně atraktivní zahraniční pořady (tím by utrpěla sledovanost).

V situaci, kdy je každým rokem očekáván půlmiliardový deficit hospodaření proto považuji za zcela protismyslné navyšovat prostředky, které z ČT odtékají na akvizici a přitom snižovat prostředky, které zbývají na původní tvorbu.

Očekávaný vývoj sledovanosti ČT
Považuji za naprosto nepochopitelné, že v dlouhodobém plánu rozvoje ČT chybí cílové mety tak základního ukazatele výkonnosti ČT, jakým je sledovanost resp. podíl na sledovanosti v jednotlivých letech na univerzální CS 15+ případně na specifických cílových skupinách, které si ČT sama vydefinuje jako cílové skupiny, na které se chce především zaměřit. Absence těchto údajů vyvolává dojem, že management neví pro koho chce ČT v budoucích letech vysílat, což lze tak trochu vycítit z pojetí zpracování programového plánu rozvoje či z tápání kam s dětským divákem. (nejprve bylo dětské vysílání novým managementem z velké většiny přesunutou na ČT2, v DP se pak uvádí, že se chystá vyčištění ČT2 od dětských pořadů jejich přesunutím na ČT3!!!)

Žádné komentáře: